Tips och Nyheter

Senaste artiklar

Varför kissar min gamla katt utanför lådan?

Orsaker till varför den gamla katten kan kissa utanför lådan

För den äldre katten kan stelhet göra att den har svårt att ta sig till lådan. Kattlådan kan även vara för svår att ta sig in i för en stel katt. Katter vill ha lugn och ro då de skall gå på toaletten. Placera inte lådan i tvättstugan jämte tvättmaskinen eller en störande torktumlare. Katten kan då bli rädd och koppla ihop kattlådan med oljudet. Senilitet är en annan anledning till att katten bajsar och kissar utanför lådan. Katter kan även kissa och bajsa utanför lådan om de känner oro då de är ensamma, separerade från sina ägare.

Här är några tecken som tyder på att kattens beteende kan bero på någon sjukdom:

• Katten jamar då den kissar eller då den bajsar, vilket kan tyda på urinvägsbesvär eller mag/tarmbekymmer. Förstoppning är vanligt hos den äldre katten vilket i sin tur kan göra ont.
  • Katten har ont i bakdelen, till exempel då katten blir klappad. Katten ligger i en kroppsställning med krökt rygg.
  • Katten hoppar inte lika högt som förut, utan tar den lätta vägen för att komma upp på bord och bänkar.
  • Katten verkar vara glömsk.Läs mer om demens hos katt.
  • Övriga tecken på sjukdom så som kräkningar, ökat drickande, kissande och förändringar i aptiten.

Hur hjälper du katten att gå på toa i kattlådan?

1. Behandla eventuella sjukdomar som orsakar problemet.
  • Artros/smärta  kroppens leder är mycket vanligt hos äldre katter. Prata med din veterinär om smärtlindring. Glukosaminer kan hjälpa att minska problemet med stela och smärtande leder. För katt finns seraquin och glukoflex som är tuggtabletter med köttsmak samt cosequin som är pulver som kan blandas i maten.
  • Om din katt verkar vara hård i magen öka din katts drickande och be din veterinär om råd för att lösa problemet.
  • Om din katt är glömsk, kan din katt vara senil. Placera ut fler lådor. Visa vägen till lådan. Lugnade doftferomner och kosttillskott, zylkene och iharmoni  kan hjälpa en dement katt.
  1. Anpassa kattens miljö så att den passar en äldre katt.
  • Den äldre katten behöver ha nära till toaletten för att den skall hinna och orka gå på lådan
  • Lådan skall vara anpassad för den äldre katten- Gör kattlådan lätt tillgänglig. Den äldre katten kan på grund av stelhet vara motvillig att röra sig längre sträckor. Det kan vara idé att installera en låda till för att katten inte skall behöva gå så långt för att kunna göra sina behov. Om ni har ett hus med flera våningar behöver en stelare åldring en låda på varje våningsplan. De flesta kattlådor är utformade för yngre katter som är rappa i steget. Den höga kanten som ofta finns på kattlådor kan vara svår att komma in och ut i som äldre katt. Ofta kan kattlådor med lock över vara svårare för den äldre katten att komma in i. Testa att ta av locket och se om din katt får lättare att ta sig i och ur lådan. Sanden kan vara djup och svår att gå i för en katt med artros.
  • Katter kan bli stressade över att inte ha tillgång till olika saker så som utomhusmiljö eller sin djurägare.
Kategori: Katt