Tips och Nyheter

Senaste artiklar

HJÄLP min hund äter bajs! Vad gör jag?

Att hundar äter sin egen eller andra djurs avföring brukar göra djurägare förtvivlade. Företeelsen kallas för koprofagi. Hundar som äter avföring är ofta yngre hundar under 1 år, sedan brukar detta vanligtvis upphöra. Ibland fortsätter vissa hundar att äta sin egen, andra hundars eller andra djurs avföring. Varför detta sker kan bero på olika saker. Det kan till exempel bero på stress eller att ditt djur lider av en sjukdom.

Ibland kan det vara normalt att äta avföring för djur

För tusentals år så var förfäderna till hundarna smalare, de åt vad de kunde komma över. En teori är att företeelsen att vissa hundar äter avföring skulle kunna vara en normal kvarleva från tusentals år tillbaka.

För tiken är det normalt att ”städa” efter valparna. Detta är också en instinkt som lever kvar från tiden då hundar jagade och blev jagade. Tiken vill städa bort tecken på försvarslösa valpar för att valparna inte skall bli offer för rovdjur.

För de små växtätande gnagarna så som kanin marsvin så är det livsviktigt att äta vad som kan se ut som avföring med som egentligen är icke- processerat foder från blindtarmarna som behöver ätas upp och digereras igen för att gnagarna skall kunna tillgodogöra sig näringen.

Varför äter min hund bajs?

Att äta sin egen avföring kan vara beteende- eller sjukdomsorsakat.

Studenten – din hund

Hundar lär sig mycket snabbt genom att observera och ta in information. Det är helt normalt för den nyfikna hunden att undersöka allt i sin omgivning och att undersöka det som den  hittar genom att ta in det i munnen. Att äta bajs vid något tillfälle kan vara helt normalt och beteendet kan försvinna med tiden. Valpar kan också äta upp sitt eget bajs för att förhindra bli ”straffad” under perioden då djurägaren försöker få valpen rumsren. Valpen försöker undanröja avföringen för att slippa förmaningar. Detta kan sedan bli ett inlärt beteende. Ofta försvinner valpens oönskade beteende då den närmar sig vuxen ålder.

Valpar kan även lära sig äta avföringen från mamman som städar upp efter valparna. Om valpar hålls på en för liten yta med lite stimuli, kan de lära sig att äta avföring från de vuxna hundarna. Det är viktigt att hålla valparnas yta ren från avföring och att man som uppfödare hjälper tiken att ”städa”. Försök att städa då valparna inte är närvarande. De är små ”studenter” och de kan tro att de måste undanröja bajset av dig.

Att äta andra djurs avföring till exempel hästbajs eller avföring från harar, kan betraktas mer som normalt men många djurägare tycker det är äckligt. Avföring från växtätare kan ha kvar näring i sig som lockar hunden till att äta. Även avföring från andra köttätare kan vara lockande. Då hunden äter avföring från andra hundar eller från sig själv är detta ett mer onormalt beteende som kan ha olika orsaker.

Din hund kan vara sjuk

Det finns vissa sjukdomstillstånd som kan göra att hunden äter avföring. Sjukdomar i mag-tarmkanalen kan leda till att näringsämnen inte tas upp i lika stora mängder. Problem i bukspottkörteln samt inälvsparasiter kan även leda till att hunden äter avföring. En sjukdom som kan leda till koprofagi är exokrin pancreas insufficiens. Det är en sjukdom som framförallt drabbar hundar och schäfrar och collie verkar drabbas oftare än andra raser. Veterinären kan undersöka hunden och ta bland annat blodprover för att hitta tecken på sjukdomar i mag-tarmkanalen. Om flera hundar lever tillsammans får en flockmedlemm som blir sjuk kan ibland de övriga hundarna äta avföringen från den sjuka hunden för att "undanröja" tecken på sjukdom som rovdjur skulle kunna upptäcka. Det är liknande beteende som tiken som städar undan "bevisen" efter sina små försvarslösa valpar.

Om man misstänker att hunden eller katten har inälvsparasiter kan man lätt ta avföringsprover (avföring samlas ifrån 3 olika tillfällen) som kan undersökas av ett parasitologiskt laboratorium. Med testet Kolla masken kan du lätt och säkert samla proverna med provpinne och provrör som du sedan skickar in i färdig-frankerat brev till labbet.

Det är bra om man i förväg kontrollerar om hunden eller katten verkligen har parasiter innan man avmaskar. Om djurägare avmaskar för ofta i tid och otid så kan detta skapa resistensutveckling mot olika avmaskningsmedel hos parasiterna. Kan det vara brist på något? det finns olika teorier om att hundar med olika mag-tarmstörningar kan äta sin avföring för att de lider av brist på oilka näringsämnen som till exempel vitamin A och B och att de därför äter bajs. En annan teori är att hundens mag-tarm enzymer inte har hunnit anpassa sig till dagens moderna hundmat. Hunden ”återvinner” därför enzymer och näring genom att äta sin egen avföring. Att ge sin hund för mycket mat, att man övergöder sin hund, kan göra att maten passerar för snabbt genom mag-tarmsystemet och att hundens kropp inte hinner tillgodose sig alla näringsämnen. En teori är att dessa hundar löper större risk att äta sin egen avföring för at få tillräckligt med näringsämnen.

Stress & för lite stimuli?

Hundar som är lättstressade har högre tendens till att äta sin egen avföring, till exempel terrier-raser. Hundar som får för lite stimulans och aktivering har även högre risk att utveckla denna ovana.  Hundar som skulle kunna drabbas är till exempel de som har begränsad yta att rasta sig på. Hundar som spenderar mycket tid i rastgård kan ha ökad risk och om rastgården inte städas ofta i kombination med att hunden får för lite stimulans.

Vissa hundar som är otrygga till exempel hundar med låg rang eller omplaceringshundar kan äta sin egen avföring på grund av att de inte vill lämna några ”spår” efter sig. Hundar kan dölja sin avföring för att inte avföringen inte av andra hundar skall uppfattas som ett anspråk på ett revir.

Djur som levt under dåliga förhållanden- djur som inte fått rätt djurskydd.

Som tur är kan vi hjälpa och rädda hundar som levt under dåliga förhållanden. Förhållanden där de inte fått möjlighet att leva ett fullgott hundliv. Det finns hundar som inte fått tillräckligt med mat, inte fått tillräckligt med stimuli, inte fått gå ut på promenader, de har kanske blivit bestraffade på olika vis. Hundar som inte fått tillräckligt med mat och inte fått gå ut och rasta sig på ett normalt sätt kan äta sin egen avföring för att de inte får tillräckligt med näring. De kan även äta sin egen avföring för att de är stressade eller för att de är sjuka. Hundar som omhändertas och får chans till ett nytt liv kan behöva stöd för att överkomma vissa fysiska och mentala problem.

Risker med att äta avföring

Kan hunden bli smittad av inälvsparasiter från andra djur? De flesta inälvsparasiter är artspecifika och blir så kallade tarmpassanter hos hunden. Maskarna passerar igenom hunden och orsakar ofta inte sjukdom förutom kanske lite lösare avföring. Fågelavföring kan dock innehålla salmonella och vissa arter kan smitta hund/katt och människa. Vi har tyvärr fått in rävens dvärgbandmask och även om riskerna är små så kan hundar som äter avföring vara en lite ökad smittrisk för att föra denna smitta vidare till andra hunddjur och till människor.

Tips på hur du kan få din hund att sluta äta avföring

Nedan följer ett antal tips på vad man kan göra för att komma tillrätta med en hund som äter avföring:

• Undersökning - Låt veterinären undersöka din hund om du misstänker att det finns en sjukdom som orsakar problemet.

• Ta avföringsprov - om du misstänker eller vill utesluta att hunden har inälvsparasiter. Använd testet Kolla masken.

• Fibertillskott- Om man har en glupsk hund som är av den hungriga sorten kan det hjälpa att öka aktivering/stimuli samt att ge mat 3-4 gånger om dagen. Man kan lägga till extra fibrer i dieten för att ge mättnadskänsla och magsäcksfyllnad. Man kan ge extra morötter, majs, spenat vid varje mål som innehåller mycket fibrer. Man kan även ge kosttillskott med positiv bakteriekultur samt med extra fibrer. Kosttillskottet Pro-fibre kan man använda vid många mag-tarmstörningar och även som en del i behandlingen för hundar som äter sin egen avföring. Många veterinärer rekommenderar tillskottet.

• Snälla bakterier- Vid oroliga magar kan tillskott med ”snälla” bakterier ge balans på tarmfloran. Vissa tillskott som pastorna Canikur pro, diarsanyl och pro-kolin innehåller även olika leror som skyddar den irriterade slemhinnan i mag-tarmkanalen och lugnar på så vis en mage i uppror.

• Städa – städa rastgården, trädgården, valptikens bädd och öka hundens aktivering. Ta hunden på koppelpromenader.

• Använd koppel – till en början ha hunden kopplad då ni är ute och går om hunden glufsar i sig på promenaderna, då har man mer kontroll. Var konsekvent säg alltid till hunden att låta bajset vara. Ha ett kort, bestämt kommando som du alltid använder till exempel låt bli, lämna. Ha din hund på ett avstånd då ni är ute och går, där du fortfarande kan se/kontrollera vad hunden gör. Ha med dig en bra belöning på dina promenader så du kan avleda hunden. Avleda kan du göra med leksaker en kastleksak som du lätt kan rulla ihop i fickan är den söta skunken eller använd en vanlig liten boll. Du kan också avleda med godbitar Good dogs caprice är ett oemotståndligt godis som du de flesta hundar älskar (även de kräsna). Alla hundar är olika, se vad som fungerar för din hund. Avled hunden efter att den har bajsat, detta kan ske på olika vis beroende på individ. Till exempel kan det fungera att springa bort en liten bit och glatt kalla in hunden och direkt ge en belöning. Ta hjälp av en hundpsykolog det finns experter i de flesta städer.

• Vid foderbyte -Om beteendet har kommit då man bytt foder till exempel från normal till en fettrik diet kan det leda till koprofagi. Byt då till ett fiberrikare foder alternativt ge Pro-fibre eller fiberrika grönsaker ovanpå maten.

• Aktivera mera! - Öka aktiveringen med hjälp av aktiveringsleksaker. Nina Ottosson har tillverkat flera högkvalitativa leksaker där man kan gömma lite mat i. Även tuggleksaker som man kan fylla med mat som hunden får jobba för att få ut kan fungera som del i åtgärderna. Här hittar du några exempel på hjälpmedel:Aktivitetsleksaker. Minska stress - Om hunden av olika anledningar upplever stress kan man förutom beteendeterapi också minska stress genom olika hjälpmedel. Lugnande doftferomoner, Adaptil minskar stresspåslaget och tillsammans med miljöträning kan olika oönskade beteenden successivt försvinna. Adaptil finns som doftavgivare och som halsband. Om man har en hund som äter avföring utomhus på promenader eller i trädgården och du misstänker att stress ligger bakom, så kan adaptilhalsband vara bra att sätta på hunden. Lugnande kosttillkostt som anxitane och zylkene innehåller naturligt lugnande ämnen som kan minska stress hos din  hund

Kategori: Hund