Tips och Nyheter

Senaste artiklar

Vad finns det för effektiva fästingmedel?

Hur smittar fästingar sina djur?

Fästningar i Sverige sprider flera allvarliga sjukdomar som kan ge allvarliga följder. Det är inte alla fästingar som bär på smitta. Risken för att en fästing bär på en smittsam sjukdom ökar med fästingens ålder. Ju fler djur fästingen har sugit blod ifrån desto större är risken att fästingen har kommit i kontakt med ett smittat djur och på så vis själv för vidare smittan till alla andra djur den kommer i kontakt med.

Fästningar är riktiga överlevnadskonstnärer! Det har många egenskaper som gör att de hittar sina värddjur eller offer. Fästingen kryper upp på grässtrån, på buskar där de sätter sig och väntar. Med både rörelse- och värme-receptorer kan fästingen dels känna vibrationer och dels värme då ett djur (eller människa) närmar sig. Fästingen släpper då taget och landar eller kryper upp på djuret.  Beroende på hur våra djur rör sig i naturen, hittar vi ofta fästingar på katten och hundens huvud då de ofta går in i buskar och gräs med huvudet först.

Hästar kan drabbas av fästingar både på betet samt under skogspromenader. Under betessäsong kan hästar få upp till 10 fästingar. På hästen söker sig fästingarna ofta till områden där huden är lite tunnare och då lättare att bita i. Så som armhålor, under svansroten men även här så fastnar fästingen på de områden som kommer i kontakt med vegetationen först, så som huvud, ben, hals och svalg.

Människor som blir bitna av fästingar får också bet i områden med tunn hud, så som knävecken, ljumskar, armhålor men även här kan fästingen bita sig fast i områden som först kommer i kontakt med växtligheten. Små barn kan få fästingar som ”gömmer” sig i hårbotten då fästingen släpper taget då den känner av rörelser och värme då barnen närmar sig grenar, buskage där fästingen sitter. Fästingarna kan vara mycket små, mindre än 1/2 mm, de är då mycket svåra att upptäcka. Efter någon timma blir huden irriterad, lite röd och kan klia.

Hur snabbt smittar fästingen?

Olika sjukdomar som fästingen bär på kan spridas på lit olika vis. Anaplsamos, Borrelia och babesios tar cirka 17 timmar innan smittan överförs från det att fästingen har bitit sig fast i djuret till överföring av de smittsamma ämnena. TBE (tick borne encaphalitis) däremot smittar mycket snabbare man tror att det tar cirka 3 timmar efter att fästingen har bitit sig fast. Detta beror på att viruset som orsakar TBE befinner sig i fästingens spottkörtlar som töms in i värddjuret efter att fästingen bitit sig fast.

Vad sprider fästningarna för sjukdomar?

Din hund eller katt kan trots allt få fästningar och TBE som är en av de smittsamma sjukdomarna fästningar kan bära på. Det beror på att de smittar snart efter att fästningen har bitit sig fast på djuret. Borrelia och anaplasmos tar cirka 1 dygn innan de för över sin smitta, så även om man har fästingskydd så är det bra att dagligen söka igenom sin hund och katt.

Hur kan jag undvika fästingarna?

De trivs framförallt i lite fuktig miljö med längre gräs och buskar. Man kan undvika det värsta genom att inte gå i långt gräs efter ett regn, samt genom att söka igenom sina djur och sig själv dagligen.

Medel mot fästingar

Då sjukdomarna som fästningarna bär på kan ge allvarliga sjukdomar så är det bästa att köpa något medel som förebygger att fästningarna vill fästa på hunden. Vi kan förebygga att djuren och vi drabbas av farliga sjukdomar genom att kombinera olika metoder för att bekämpa fästingarna. Nu finns Centaura en spray som både människor och hästar kan använda för att förebygga att fästingen vill bita sig fast. Du kan även köpa något medel som är kontrollerat och säljs i apotek. Det finns flera olika.

Insekts spray

Sprayen som heter Centaura kan användas för människa och häst. Utomlands till exempel Norge och Tyskland är Centaura även godkänd för användning till hund. Sprayen ger ett skydd direkt och skyddar oss och djuren i 14 timmar mot fästingar. Sprayen innehåller ett insektsmedel som WHO förespråkar i kampen mot malariamyggan, så det är ett väldokumenterat medel.  En säkerhet är även att medlet har en verkan mot fästingar i 14 timmar. Till skillnad mot de läkemedel som finns försvinner substansen från oss människors kläder/hud, hundens päls efter 14 – 24 timmar. De läkemedel som finns stannar kvar i djuret under 1 månads tid. Sprayen är lätt att använda du sprayar djuret och dig själv med svepande rörelser. Ansikte behandlar du genom att spraya i handflatan och stryka över ansiktet med stängda ögon. Sprayen luktar gott och är mild. Den är godkänd för människor över 2 års ålder och häst. Sprayen ger dessutom skydd mot irriterande flugor, knott och mygg, vilka kan vara mycket besvärande för dig och din häst.

Fästinghalsband mot fästingar

Scalibour är ett fästinghalsband som hunden bär på sig och som avger en liten dos fästingförebyggande läkemedel under en längre tid. Detta halsband räcker ca 5-6 månader. Du kan köpa det receptfritt på ditt apotek. Fästinghalsband är mycket effektivt mot fästningar men det finns tillfällen då jag tycker att man inte skall ha det.

Förutom att Scalibour skyddar mot fästingar så ger halsbandet även ett skydd mot sandmyggan som finns i varmare områden. Sandmyggan sprider sjukdomen leichmanios som kan smitta både hundar och människor. Sjukdomen finns i länderna runt medelhavet. Om man skall semestra med sin hund i dessa länder bör man använda Scalibour.

Seresto är ett läkemedel för både hund och katt som har drabbats av flera parasiter. Seresto innehåller 2 olika ämnen som skyddar mot fästingar och andra parasiter så som loppor och löss. Halsbandet skyddar mot fästingar under längre tid, 7 till 8 månader och effekten mot loppor i 5 månader. Halsbandet kan även användas till katter då det är eftergivligt om katten skulle fastna. Det tar 2 dygn innan man har fullt skydd mot fästingar efter att man fäst på halsbandet.

Undvik om du har små barn! Läkemedlet kan vara skadligt för små barn som tuggar på halsbandet eller tar på det och sedan stoppar fingrarna i munnen. Välj därför ett annat alternativ om du har små barn.

Biverkningar från fästinghalsband: Precis som med alla läkemedel så kan även detta ge biverkningar. Den vanligaste biverkningen är hudpåverkan där halsbandet sitter, men i sällsynta fall kan hunden få centralnervösa symptom. En av mina patienter är en 1-årig liten hund som kliade sig mycket på halsbandet och slickade sedan på tassarna. Hon blev påverkad centralnervöst via häftiga darrningar. Detta löste sig med flera noggranna bad med milt schampo men hon är lite känslig just för denna substansen så hon skall inte ha detta igen.

OBS! Scalibour får absolut inte ges till katter! Det är mycket giftigt för katt.

Spot-on mot fästingar

Expot är ett läkemedel mot fästingar som man sätter 1 gång i månaden på hunden i nacken. Det är inte lika effektiv som fästinghalsband. Expot har inte heller lika mycket biverkningar som Scalibour. Substanserna i de båda läkemedlen är närbesläktade så om man är känslig mot den ena så kan man även reagera på den andra.

OBS! Detta är mycket giftigt för katter. Varje sommar dör det någon katt då djurägare har gett medlet som bara får ges till hundar.

Frontline är läkemedel som finns mot fästingar och det är mindre effektivt än de två ovan men med fördelen att det har mindre biverkningar. Det finns flera kopior av orginalet Frontline, så som Effipro, Exproline, Fleatix. Detta är ett fästningmedel som katter kan ha. Om man har både katt och hund är detta ett bra alternativ. Frontline är även det en så kallad spot-on som man sätter på hud i nacken 1 gång om månaden under hela fästningperioden, som i Skåne under milda vintrar varar nästan hela året runt. Frontline ger även skydd mot loppor. För katter som har loppallergi krävs att man kontinuerligt skyddar sin katt mot loppor under minst hela det varma halvåret.

Tuggtabletter

Under senare åren har det kommit en nya grupper av fästingförebyggande läkemedel till exempel fluralaner,  afoxolaner i form av en tuggtabletter och ibland även spot-on. Några läkemedel i denna grupp är Bravecto och  Nexgard vilka är receptbelagt. Bravecto skyddar mot fästningar och loppor under 4 månaders tid. Läkemedlet är registrerat för hundar samt för katter. Din hund får mycket snabbt efter att ha tagit tuggtabletten ett fullgott skydd mot fästingar och loppor. Nexgard som är ett närbesläktat läkemedel finns också i form av tuggtablett och är mycket effektivt mot både loppor och fästingar. Nexgard skyddar mot parasiterna något kortare i tid än vad Bravecto gör men har även något mindre biverkningar.

Vad som är gemensamt för läkemedel mot fästingar som är spot-on och halsband är att man inte skall sova hud mot hud med sitt djur. Det man i så fall utsätter sig för är att läkemedlet går över även till oss. Det är ingen fara om man sitter tätt ihop och gossar i TV-soffan på kvällen. Läkemedel som man ger hundar via tabletter fungerar på annat vis och är inte farligt att sitta bredvid varandra i soffan.

Alternativ till läkemedel

Utöver traditionella läkemedel så finns också några alternativ att prova:

• Bärnstenshalsband mot fästingar - är ett halsband med bärnstenar som man låter hunden ha på sig dygnet runt. Det skall fungera via statisk elektricitet. Jag har inte testat detta själv och har inte funnit några studier på det men jag har djurägare som är nöjda med dessa. De säger att de har fått mindre fästningar än åren innan men att det inte är 100 %. Därför är det viktigt att söka igenom hunden varje dag. Halsbanden säljs på en del djursjukhus och man kan även prova dem i kombination med en av den andra förebyggande metoderna så som centaura eller /och spot-on lösningarna (frontline eller expot).

UNDVIK!

• Funderar du på att ge vitlök mot fästingar? - Gör INTE det! Detta ger många djurägare mot fästningar, men observera att lök är giftigt för hunden och katten, det påverkar de röda blodkropparna och kan ge djuren blodbrist. Vitlök innehåller dessutom mer av det giftiga ämnet i fråga. Vissa hundraser är genetiskt känsligare mot lök så som Akita och Shiba. Så ingen lök till våra hundar eller katter! Lite lök i matresterna som vi ger till våra djur är ingen fara. Jag vet en djurägare som blandar en egen fästing-förebyggande lösning av örter och vitlök som han sedan sprayar på sin hund. Att spraya lök/vitlök på pälsen är inte farligt.

Veterinärens rekommendation mot fästingar

Min rekommendation för den som bor i ett område med mycket fästingar är att i första hand att prova ett läkemedel som är effektivt mot fästingar och som skyddar snabbt, så som Scalibour, Bravecto & Nexgard. Eller kombinera centaura spray med ett av de mildare spot-on läkemedlen. Som andra hands alternativ brukar jag föreslå expot och Frontline. Då bärnstenshalsband inte är farligt men där det inte finns vetenskapliga bevis på att det fungerar, så kan man testa det i kombination med de spot-on lösningarna eller tuggtabletterna ovan.

För unga hundar under 1 år brukar jag rekommendera att man börjar med Frontline som har mindre biverkningar men är mindre effektivt. Alla fästingförebyggande medel bör alltid kombineras med att man dagligen söker igenom djuret efter fästingar. Om man får bort fästingarna så fort som möjligt minskar man risken för överföring av smitta. Använd inte fingrarna utan använd en bra fästingplockare.

Prata alltid med din veterinär om du är osäker på vilket skydd mot fästingar som passar just din hund.

Gillar du denna artikel?

Kommentera artikeln