Tips och Nyheter

Senaste artiklar

Skydda din häst mot knott

Sommaren är inte helt problemfritt för hästarna på bete. Särskilt på våren skall man vara försiktigt invid betessläppen genom att skydda sina hästar mot insektsangrep. Knott och mygg kläcks på våren i stillastående vatten. Knott besvärar mest hästarna på kvällar och natten men de kan förekomma i skuggiga delar av din hästs bete. Flugor kan sprida infektioner, ge upphov till klåda och hudsår. Bromsarnas bett gör mycket ont och hästarna försöker springa ifrån dem eller på andra sätt komma undan plågan. Om det finns mycket knott och mygg så kan man behöva ta in hästarna innan kvällen för att förhindra att hästarna lider. Knotten sprutar in ett protein som påverkar hästens blodcirkulation och hjärtmuskel. I värsta fall kan hästen dö. Vissa hästar har en överkänslighet mot insektsbett sk. sommar eksem, vilket är den vanligaste av hästens hudsjukdomar. Denna allergi brukar debutera vid 3-4 års ålder och visa sig som en klåda som börjar vid man, svansrot, kors och som sprider sig. Ibland får även hästen hudsår och infektioner. Klådan och lidandet kan bli svår och även ge en viktminskning och avvikande beteende.

Hur kan du skyddadin häst mot knott?

1. Låt hästens svans och man vara oklippt, då det är hästens eget försvar mot insekter
  2. Du kan använda mössa, mask eller täcke för att skydda din häst
  3. Ha starka fläktar i stallet om du har en överkänslig häst•Dränera stillastående vatten i hagarna
  4. Använd en säker och giftfri insektsspray. Centaura är godkänd för ryttare och häst och skyddar er mot knott, mygg, flugor samt fästingar. Spraya hästen med svepande rörelser över pälsen. Runt ögonen och ansiktet sprayar du i handflatan eller på en tygduk och stryker in sprayen. Var extra noga att spraya på de ställen där hästen inte når eller kan klia. Sådana platser är hästens öron, under magen och på korset.
  5. Om din häst är allergisk så kan du hyposensibillisera din häst. Din veterinär kan med ett blodprov ge svar på om din häst har knottallergi och man kan då tillverka ett unikt ”vaccin” som man ger sin häst i små doser ungefär 1 gång i månaden. Man måste fortsätta behandlingen i minst 2 år och många hästar får behandlas livet ut. Hyposenibillisering på häst ökar och många hästar blir hjälpta av behandlingen. Vissa hästar kan helt bli av med sin allergiklåda. Nackdelen är att testerna och vaccinerna är kostsamma men vissa försäkringsbolag ersätter behandlingen.
  6. Använd den skyddande och klådstillande lotionen Equimyl eller Horsol på ställen som blir extra ansatta så som mankam, svansrot, på huden i öronen. Förutom att lotionen är kylande, klådstillande och antispetisk så ger den ett skyddande lager mot knotten och myggen. Börja behandla redan vid betessläpp för att förebygga problemen. Fortsätt sedan in i hela betessäsongen eller vid behov. Hästarna är mycket känsliga just vid betessläpp.

Behandling av klåda/allergi vid knott angrepp

1. Om klåda och hudirritation uppstår kan man beroende på graden av inflammation och infektion behandla på olika vis. Om hästen har en klåda och en irritation i huden/manen använd klådstillande schampo så som Lindra, Equimyl eller Oatmeal. Komplettera sedan med Viatopklådstillande och antiseptisk gel. Om hästen har haft klådan en längre tid kan hudsår och infektioner uppstå då kan man behöva tvätta med antibakteriella schampon så som Douxo klorhexidin, Pyoderm, om hästen har stora områden som är påverkat så finnsKlorhexidinschampo i storförpackning. Vid infektioner behandlas områdena 2-3 gånger i veckan i minst 3 veckor eller enligt veterinärens ordination. Även vid hudinfektioner är det bra att komplettera med en klådstillande gel, Viatop.
  2. Om din häst har återkommande problem så hjälper essentiella fettsyror till att minska inflammationen i huden samt stärka hudens skydds barriär. Dr. Baddakys fiskolja finns i lämplig 1 liters förpackning för häst. 50-100 ml fiskolja per dag till häst.
  3. Om din häst har stora problem kan man förutom ovanstående behandlingar även behöva receptbelagda läkemedel så som klådstillande kortison liniment och ibland kan antibiotika behövas. Prata med din veterinär om problemen inte minskar.
Gillar du denna artikel?
Kategori: Häst