Kategorier

Nyheter

Erbjudande

Om oss

Resa utomlands med hund och katt - vad måste du ordna innan

Publicerad: 2016-08-01 09:07:58
Kategorier: Hund Rss feed , Katt Rss feed

Vad måste du göra innan resan?

Det finns flera saker som du måste göra innan ditt djur ens kan få resa utanför Sverige eller för den delen få komma tillbaka till Sverige igen.

Kontakta ambassaden

För att få ta reda på vilka regler som gäller för det landet du vill besöka ring landets ambassad. Även om vissa regler gäller för länder inom EU så kan vissa länder även ha nationella regler. Stor Britannien är ett sådant land där de har vissa nationella krav utöver de krav som krävs för att resa inom EU. Här är en lista på ambassader

ID märkning

Alla djur måste vara ID märkta för att kunna resa. Det är endast Chipmärkning som är giltigt som ID märkning inom EU. Det finns ett undantag från regel, vilket är om ditt djur har en läslig ID tatuering som är gjord innan 3:e juni 2011 och att du har ett intyg på att tatueringen är gjord då så är detta även en godkänd ID märkning. Chipmärkning kan du få hjälp att göra på din veterinärklinik. Det går snabbt och känns som endast ett litet stick för ditt djur.

Djurpass

Ditt djur behöver få ett djurpass i vilket dina uppgifter som djurägare samt ditt djurs signalement förs in. Alla vaccinationer samt eventuella avmaskningar förs även in i passet. En veterinärklinik hjälper dig lätt att utfärda ett pass.

Vaccinationer

För att få resa inom EU så behövs att ditt djur är skyddat mot rabies. Vaccinationen måste göras minst 21 dagar innan ni skall resa.

Vissa djur kan behöva fler rabiesvaccinationer för att få skydd

Säkrast är att låta vaccinera sitt djur i 2 omgångar med ca 1 månads mellanrum. Vi vet att alla djur inte klarar av att bygga upp ett immunförsvar med endast en rabiesvaccination utan kräver en påfyllning av en andra vaccination. Individer som kan ha lite svårare att bygga upp ett försvar mot olika sjukdomar via vaccination är individer under 1 års ålder, äldre individer, djur som står på kortisonbehandling. Även stor vuxna hundar har lite sämre förmåga till att bygga upp ett immunförsvar på endast en vaccination men om de fick 2 vaccinationer ökade.

Kontrollera giltighetstiden för rabiesvaccinationen

Rabiesvaccin kan ha olika giltighetstider. Kontrollera så att ditt djursvaccinationer är giltiga eller om ni behöver fylla på vaccinationen. Kontrollera även vilka vaccinations regler som krävs för det land som ni skall resa till.

Tänk på att om ditt djurs vaccinations giltighetstid har löpt ut så måste ni vaccinera om och därefter vänta 21 dagar innan ni kan resa.  Rabiesvaccinationerna för din veterinär in i ditt djurs pass.

Förr några år sedan krävdes också att man vid ett blodprov kunna visa att hunden/katten verkligen hade kunnat bygga upp ett immunförsvar mot rabies. Det vill säga att tillräckligt många antikroppar bildats i djurets blod för att kunna ta hand om rabiesviruset om djuret skulle bli smittad. År 2012 togs kravet på att djurägaren skulle kunna visa att tillräckligt många antikroppar hade bildats hos hunden/katten bort. Under alla åren som det krävdes provtagning för att kontrollera effekten av vaccinationerna så vet vi att vissa individer har lite svårare att bygga upp ett immunförsvar mot rabies.

Att tänka på då du skall importera en hund eller katt från utlandet - många gatuhundar hade inget rabiesskydd trots att intyg visade att de skulle fått rabiesvaccination!

I en norsk studie från 2012 undersöktes 75 importerade gatuhundar, av dessa hade endast 35 st tillräckligt med antikroppar mot den allvarliga sjukdomen, rabies. Det vill säga att 40 st av hundarna hade dåligt eller inget immunförsvar alls. Detta trots att veterinärer hade i deras pass hade intygat att de alla var rabiesvaccinerade enligt gällande regler. De länder som hundarna kom ifrån var Balkan, Rumänien, Ungern eller Baltikum. Detta är mycket oroande.

I Sverige och Norge där vi så länge haft en obligatorisk blodprovskontroll för att undersöka om tillräckliga antikroppsmängder, så vet vi genom alla år av data, att det borde endast vara någon procent av djuren som inte har kunnat bygga upp ett immunförsvar. INTE som i denna undersökning där hela 50% av hundarna inte hade  tillräckliga mängder! Slutsatser att dra av denna nya studie är att rabiesskyddet INTE är tillförlitlig i dessa länder och risken är stor att rabies skulle kunna spridas till länder som Sverige och Norge där sjukdomen är utrotad. Du bör därför vara extra noga om du importerar en hund eller katt ifrån dessa länder eller ifrån länder där rabies finns. Kolla noga igenom alla papper och dokumentering om rabiesvaccinationer. Kolla så att de rabiesvaccin som använts är godkända.

Avmaskning

För att få resa till Finland, Malta, Storbritannien, Irland och Norge så måste ditt djur även vara avmaskat mot rävens dvärgbandmask. Behandlingen skall utföras inom ett visst tidsintervall för att ni skall få tillstånd att resa in i dessa länder. Inom högst 120 timmar till minsta 24 timmar innan den planerade resan.

Rävens dvärgbandmask

Rävens dvärgmask är en parasit som kan smitta flera djur och även människor. Många länder i Europa har rikligt förekommande av fall av rävens dvärgbandmask. Centrala Europas bergstrakter har många fler djur som är smittade av dvärgbandmasken och äggen från parasiter finns spridda i markerna på svamp och bär. Hundar smittas framförallt genom att de äter smågnagare. Håll din hund kopplad hela tiden så minskar du risken för att den skall smittas. Om du inte kan göra detta så bör du avmaska ditt djur innan du åker tillbaka till Sverige igen. Du avmaskar hunden 2 dagar innan du reser hem igen. Avmaskningsmedlen finns receptfria på apoteket och skall innehålla substansen Prazinquantel.

Andra sjukdomar ditt djur behöver skydd mot då ni åker utomlands

Ibland kan ditt djur även behöva avmaskas mot andra parasiter då den varit utomlands. Prata med din veterinär vilka skydd du kan behöva för ditt djur dit ni skall resa. I vissa länder kan din hund och katt till exempel behöva skydd mot hjärtmask, lungmask och mot sandmyggan som sprider sjukdomen leichmanios för att nämna några. Vissa parasiter kan sprida sjukdomar som ännu inte finns i Sverige. Utomlands bär loppor och fästingar på sjukdomar som de kan sprida till våra djur och till oss. Exempel är babesia, bartonella, olika erlichioser. Läs mer om loppor och fästingar och hur du kan skydda ditt djur inför er utomlandsvistelse. Centaura är en insektsspray som skyddar både dig och din hund mot fästingar och myggor. Ett måste för att skydda sig mot farliga sjukdomar!

Naturligt lugnande för att minska stress till ditt djur

Lugnande feromoner & tillskott kan vara en "livräddare" för åksjuka djur. Det är inte bara vi som kan bli lite stressade på semestern. Adaptil som är naturliga lugnande feromoner för hunden finns i smarta halsband så att hunden alltid har med sig denna trygghet även då ni är ute på strandpromenader eller äter på utomhusserveringar. För katten finns det Feliway spray som ni kan spraya i bilen eller transportburen, för att göra till exempel flyg, bil eller båtresan mindre läskig.

Ha en härlig semester! Genom att förbereda och läsa på vilka regler som gäller för de länder ni vill åka till, så får ni en trevlig och säker utlandsvistelse för er och ert djur!

Dela detta innehåll