Kategorier

Nyheter

Erbjudande

Om oss

Plocka fästingar från hund och katt

Publicerad: 2014-06-27 19:51:55
Kategorier: Hund Rss feed , Katt Rss feed

Varför skall man egentligen ta bort fästingen?

Det är viktigt att man plockar fästingen så fort man hittar den. Man skall söka igenom sitt djur och sig själv varje dag. Borrelia och Anaplasmos smittar inte direkt då fästingen biter sig fast utan det kan dröja upp till ett dygn innan smitta överförs. TBE som är en smittsam hjärnhinneinflammation smittar snabbare efter att fästingen bitit tag i huden då viruset som orsakar sjukdomen finns i fästingens spottkörtlar.

Hur skall man ta bort fästingen?

1. Använd inga ämnen eller vätskor för att få ut fästingen
  2. Använd alltid en fästingplockare eller en pincett som gör att du kan greppa långt ned om fästingens huvud utan att pressa samman kroppen. Om man använder fingrarna är det lätt att man pressar samman fästingen kropp och då spyr djuret in smittoämnen i hunden eller katten.

Jag själv tycker bäst om O´Tom som ser ut som en kofot och lätt och säkert tar ut fästingen. Se på videon hur man ”snurrar bort” fästingen lätt.

Vad gör du om fästingen huvud sitter kvar?

1. Avvakta några dagar
  2. Man vill dock ha ut huvudet då det kan innehålla smittoämnen (då inte borrelia, anaplasmos eller TBE) som kan leda till en inflammation eller en infektion.
  3. Ofta försöker kroppen själv tränga ut det kroppsfrämmande huvudet. Huvudet kommer ut av sig själv efter några dagar i de flesta fallen. Man kan även försöka få tag i huvudet med en liten pincett

Svullnad efter fästingbett

Det kan bildas en svullnad efter bettet och denna är ofta en inflammation efter ämnen som kommit in i hunden eller kattens kropp efter bettet och ifrån huvudet. Denna inflammation brukar lägga sig efter ca 10 dagar. Man kan behandla med Lindra gel spray dagligen för att stilla klåda och hålla eventuell såröppning ren.

Dela detta innehåll