Kategorier

Nyheter

Om oss

Noskvalster - vanlig smitta hos våra hundar

Publicerad: 2017-12-13 11:55:05
Kategorier: Hund Rss feed

Noskvalster - vad är det för något?

Noskvalster är små knappt skönjbara parasiter som lever i bihålorna på hunden. De smittar inte katter eller människor men de kan överföras och smitta andra hundar via direkt kontakt eller i sällsynta fall indirekt via föremål så som leksaker, dummies.

Det finns inget som tyder på att vissa raser eller hanhundar/honhundar lättare skulle smittas av de små kvalstren. Den finns visa studier som tyder på att hundar under 3 år samt större hundar kan ha lättare att smittas. Smittan verkar även vara spridd till stora delar av världen.

Vid hösten, då det är jaktperioder kan jägare bli varse om att deras hundar inte hittar spåret som de brukar. Ibland kan detta vara ett eller det enda tecknet på att hunden har smittats av noskvalster.

Tecken på noskvalster

Många hundar bär på noskvalster utan att visa några symptom. Vissa hundar kan ha något eller flera typiska symptom på noskvalster. Här kommer en lista på symptom som kan tyda på att din hund har noskvalster:

• Inåtvända snarkningar, nysningar som kan komma plötsligt för att sedan hunden verkar normal
  • Genomskinligt nosflöde
  • ibland kan hunden ha blodblandat näsflöde
  • Förlorat luktsinne, hundar som tappar spår
  • Klåda/irritation i nos
  • Mycket sällan kan man se små halva risgryn i nosöppningen, framförallt kan parasiterna komma fram under sövning eller då hunden sover.

Behandling Noskvalster

Noskvalstret trivs i fuktiga miljöer, så utanför hundens näsa förlorar parasiten snabbt sin förmåga att infektera nya hundar. Om miljön är fuktig är det dock möjligt att noskvalster kan smitta via föremål. Vid misstanke om infektion så brukar man provbehandla hunden. Det finns flera antiparasitära preparat som man använder för att behandla noskvalster, din veterinär kan hjälpa dig att skriva ut ett recept efter en undersökning.

Det är viktigt att tänka på att hunden dagarna efter insatt behandling kan få ökade symptom på grund av irritationen i bihålorna och näshålan då de vuxna parasiterna dör. Man måste upprepa behandlingen i 2-3 omgångar med någon veckas mellanrum (lite beroende på vilket läkemedel som man använder) för att även ta död på eventuella ägg som kläcks. Vissa hundar blir av med sina symptom redan efter första behandlingen, trots detta behöver man ofta använda 2-3 behandlingar för att helt bli av med kvalstret.

Då noskvalster smittar så måste man behandla alla hundar i en grupp. Hundar utan symptom men som levt i samma hushåll behövs också behandlas.

Om din hund inte skulle bli av med sina symptom eller inte blir helt återställd efter behandlingen, kan man misstänka att sjukdomstecknen orsakas av något annat. Sök då upp din veterinär för att fortsätta utreda.

Dela detta innehåll