Kategorier

Fukteksem hos hund

Publicerad: 2014-06-27 19:54:42
Kategorier: Hund Rss feed

Man kan också förebygga fukteksem genom att stärka hundens hudbarriär och minska inflammationen i huden genom ett kontinuerligt tillskott av essentiella fettsyror. BådeViacutan och Megaderm innehåller rätt kombination av omega 3 och omega 6 fettsyror samt antioxidanter som lindrar inflammatoriska och allergiska reaktioner.

Fukteksem hos hund

Fukteksem, som även kallas hot spot, är en bakteriell infektion på ett litet område i huden. Ofta kan det fuktande eksemet uppstå efter sommarens bad.

Att känna igen fukteksem

Alla hundraser kan drabbas av infektionen som ser ut som ett litet cirkulärt område med kladdig, ihoptovad päls som kan öka i omkrets. Ett fukteksem kan i börja med ett pälslöst, rodnat hudområde. Infektionen kan orsaka mycket bekymmer och göra ont och dessa hundar får ofta en intensiv klåda.

Vad utlöser fukteksem

Det finns alltid något som utlöser irritation eller klåda som leder till att hunden kliar sig eller slickar sig och detta utlöser fukteksemet. Orsaker kan vara utvärtes parasiter så som löss och loppor, tät päls tex om den är dåligt genomkammad, öroninflammation, för tät klippning. Prata med din veterinär för att starta med att hitta den bakomliggande orsaken till bekymren.

Behandling av fukteksem

Starta med att klippa pälsen några centimeter utanför förändringen. Detta kan vara smärtsamt och ibland behöver veterinären ge lugnande för att få klippa. Då du klipper luftas huden och bakterierna som orsakar infektionen missgynnas.

Ibland kan en krage behövas i början av behandlingen så hunden slutar slicka tills behandlingen börjar verka.

Små hot spot kan ofta behandlas med lokalbehandling emedans större fukteksem kan kräva att din veterinär skriver ut antibiotika. Ibland kan även smärtlindrande/inflammationshämmande behandling behövas för att hunden skall kunna bryta sin klådcirkel.

Behandling av fukteksem med medicinska schampo

Medicinska schampo är mycket effektiva i att behandla hudåkommor så länge de används på rätt sätt. Vid hudinfektioner använd schampon med bla. klorhexidin i exempel på detta är Douxo klorhexidin schampoPyoderm. Medicinska schampon skall masseras in noga och låta medlen verka i 5- 10 minuter.  Vid svårare infektioner kan en längre behandlingstid behövas. Boka in ett återbesök hos din veterinär om inte infektionen läker ut.

Behandling av fukteksem med klådstillande & antibakteriella lösningar

Du kan även lokalbehandla med uttorkande preparat så som borsyre lösning, jodopax, klorhexidin, alsol. Den klådstillande gelen Viatop som bla innehåller antiseptisk klorhexidin kan användas tillsammans med klorhexidinschampo. Vänta då någon halvtimme efter schamponeringen. Stryk ett tunt lager med gelen 1 gång dagligen i 14-20 dagar. Douxo Lindra gel spray är även bra att använda som komplement till klorhexidin schamponering. Spraya över infektionen 1 gång dagligen . Lindriga Hot spot som upptäcks i tidigt skede kan man klara av att behandla med endast Viatop eller Lindra gel spray.

Allerderm är en spot- on som innehåller bla ceramider och andra ämnen som läker den skadade hudbarriären.  Du kan kombinera de ovan nämnda behandlingarna för att få bästa resultat.

Förebyggande behandling av fukteksem

Hos hundar som får återkommande hudproblem bör man försöka hitta grundorsaken till problemet vilket kan vara tex löss eller loppor.

Det finns saker man som hundägare kan göra själv för att minska uppkomsten av fukteksem. Se till att hålla din hund kortklippt under sommarmånaderna. Om orsaken till fukteksemen är återkommande öronproblem så bör man rengöra öronen regelbundet med en mild öronrengöring. Tex Clean aural.

Dela detta innehåll