Kategorier

Blodtrycksmätning på katt

Publicerad: 2018-05-06 16:28:58
Kategorier: Katt Rss feed

Högt blodtryck - "den tysta dödaren"

Högt blodtryck är vanlig både hos äldre människor och äldre katter. 10 miljoner människor dör årligen av komplikationer från högt blodtryck. Vi har inga exakta siffror på hur många katter som går bort men vi vet att det finns ett stort mörkertal då många katter aldrig får sitt blodtryck taget.  Vi vet att högt blodtryck ofta är ett dolt hälsoproblem hos äldre katter.

Man har kallat högt blodtryck för den ”tysta dödaren” då både människor och katter kan ha problem med blodtrycket utan att det syns. Blodtrycket ökar med kattens ålder och det är en vanlig sjukdom hos äldre katter. Problemet är att blodtryckskontroller ofta inte görs regelbundet på katter då de besöker veterinären. Att ta blodtrycket borde vara en naturlig del i en veterinärundersökning av den äldre katten eller varför inte ta blodtrycket då man ändå skall vaccinera sin äldre katt?

Titta på våran film - hur enkelt vi tar blodtrycket på Katten Molly

Är din katt i riskzonen att drabbas av högt blodtryck?

Då tendensen till förhöjt blodtryck ökar med åldern så är det viktigt att regelbundet undersöka den äldre kattens blodtryck. Blodtrycksmätning bör vara en naturlig del i en årlig hälsokontroll hos alla katter från 7-10 år och äldre.  1 av 6 katter över 7 års ålder lider av högt blodtryck. Risken ökar sedan med stigande ålder. Då ett obehandlat högt blodtryck kan ge permanenta och livshotande skador är det viktigt att vi testar våra katter. Då katterna blir äldre än 15 år rekommenderas att man testar blodtrycket 2 gånger per år.  Även övervikt kan ge blodtryckshöjning så katter med övervikt löper lite ökad risk att drabbas av hypertension.

Den vanligaste orsaken till högt blodtryck hos katter är att de har någon annan bakomliggande sjukdom. Katter som har dessa sjukdomar skall regelbundet kontrolleras hypertension. Sjukdomar som kan ge blodtrycks höjning är njursvikt, diabetes, sköldkörtelproblem och hjärt- kärlsjukdomar. Katter som har dessa sjukdomar skall övervakas oftare för att fånga upp en eventuell ökning i blodtrycket.

Dela detta innehåll