Purina Veterinary Diets Feline NF Mousse (24 x 195 g)

Purina Feline NF är ett foder i mousse- form för katter med kronisk njursvikt. Det är ett mycket smakligt foder som hjälper till att bromsa skadorna på njurarna. Dieten passar även till katter med urat och cystin stenar samt för katter med leversjukdom med encephalopati. UTGÅTT FRÅN TILLVERKAREN. Möjiga ersättningar Purina Feline NF blötfoder kyckling.

Datablad

Fodertyp Medicinska foder
Medicinskt område Njurar
Konsistens Våtfoder
Ålder Senior
Rasstorlek Alla raser

Purina NF är en veterinärdiet som är framtagen för katter med kronisk njursjukdom. Vid njursjukdom är den mat som katten får i sig av största vikt för att man skall kunna bromsa skadorna fortskridande och öka livskvalitén hos katten. Blötfoder är ett sätt att öka vätskeintaget hos katter med njursvikt som ofta drabbas av uttorkning.

Dieten passar även för katter som lider av leversjukdom med hepatisk encefalopati. Maten minskar även risken för urat och cystinstenar.

Dieten kan ges tillsammans med kosttillskott som ytterliggare stödjer njurfunktionern; DiRene.

Restriktiva fosfornivåer i syfte att fördröja försämringen av kronisk njurinsufficiens och för att minimera risken för sekundär hyper- parathyroidism.

Restriktiv proteinnivå, men av hög kvalitet, för att reducera bildning av s.k. uremiska toxiner, vilket är kliniskt gynnsamt vid njurinsufficiens.

Hög smaklighet för att underlätta acceptansen hos patienten, vilket är helt essentiellt för långtidsbehandling av njurinsufficiens.

Ingredienser

Svinlever, kalkon, hjärta & lever från fjäderfä, animaliskt fett, rismjöl, solrosolja, mineraler, fiskolja, socker.

Tips från veterinären

Många njurkatter kan ha problem med aptiten. Att kunna välja mellan olika njurfoder, eller mellan blötfoder och torrfoder så kan detta gynna att katten äter bättre. Många njurkatter har en tendens till att bli uttorkade. Ökad andel blötfoder ger ett nögvändigt tillskott av vätska. Njurkatter mår även bra att få ha flera vattenskålar i olika delar av hushållet för att öka deras tendens till att dricka. I de senare stadierna av njursvikt så kan katten förutom njurfoder även behöva fostfatbindare tillsammans med maten för att minska för höga halter av fosfor.  Pronefra är en bra fosfatbindare som inte påverkar caliciumhalterna lika mycket för katten.

Purina Veterinary Diets Feline NF Mousse (24 x 195 g)