Purina Veterinary Diets Feline DM

Purina Feline DM är en veterinärdiet för katter med Diabetes Mellitus. Dieten hjälper till att hålla blodsockernivåerna på en balanserad nivå.

• 1,5 kg
  • 5 kg

Datablad

Fodertyp Medicinska foder
Medicinskt område Mage & tarm
Medicinskt område Viktminskning
Medicinskt område Diabetes
Konsistens Torrfoder
Ålder Senior
Ålder Valp/Unge
Ålder Vuxen
Ålder Alla
Ålder Kastrerad
Rasstorlek Medelstora raser
Rasstorlek Rasspecifika
Rasstorlek Små raser
Rasstorlek Stora raser
Rasstorlek Alla raser

Purina Dm är ett veterinärfoder för katter med Diabetes Mellitus. Dieten kan även användas för katter som är kroniska diarréer samt enterit.

Dieten som har en hög protein och fiber halt samtidigt som den har en lägre halt med kolhydrater med lågt GI index, hjälper till att hålla kattens blodsocker nivåer på en jämn nivå och minskar då behovet av insulin.

En snabb insättning av behandling av sjukdomen Diabetes Mellitus med både läkemedel samt diabetesfoder minskar risken för komplikationer och följdsjukdomar hos katten samt ökar även sannolikheten att katten kan gi in i så kallad remission. Vid remission så kommer kroppens egna produktion av insulin igång igen och behovet av att medicinera katten minskat då eller kan upphöra. Vid remission är det viktigt att katten står kvar på en veterinärdiet så som DM, som är skonsam mot kroppens insulinproducerande celler, för att den kroppsegna produktionen av insulin skall stödjas.

För katter med övervikt och diabetes mellitus skall Purina OM användas.

Purinas DM har ökade nivåer av antioxidanten vitamin E för att minska de oxidativa skador diabeteskatten får av sin sjukdom.

Dietens höga smältbarhet kombinerat med låga halter av kolhydrater gör att dieten även kan användas vid kroniska diarréer.

Purina DM är även ett foder som förebygger bildandet av urinkristaller av struvit och kalciumoxalattyp.

Tala alltid med din veterinär då du ändrar dieten till din diabeteskatt. För snabba förändringar i diet eller motion kan ändra behovet av insulin så att din veterinär behöver justera doseringen efter blodsocker kontroller.

Ingredienser

Majs gluten, dehydrerat kycklingprotein, sojaprotein isolat, soja, animaliskt fett, majsstärkelse, jäst, fiskolja, mineraler.

Purina Veterinary Diets Feline DM