Tillverkare

Om rävskabb

Det finns olika skabbdjur; öronskabb, rävskabb, mjällkvalster, hårsäckskvalster etc. Rävskabben (Sarcoptes scabei) är rätt artspecifik och smittar framförallt räv och hund. Kvalstret kan vid sällsynta fall överföras till oss människor och ge oss så kallad ”skenskabb”. Man ser små röda prickar som kliar på områden som har varit mycket i direktkontakt med hunden. Till exempel om man sover tätt intill sin hund. Oftast läker dessa förändringar på människa ut spontant då man behandlar hunden.

Så smittar rävskabb

Skabbdjuren borrar gångar i huden på hunden och lägger där ägg som kläcks. Dom smittar via direkt kontakt med annan smittad hund eller indirekt. Vanligast är indirekt smitta där till exempel en räv har kliat sig mot ett träd eller rullat sig i marken och smittan överförs till en nyfiken hund som luktar på trädet eller rullar sig på marken. Ofta tar det 2-4 veckor från smitta till att symptom börjar synas.

Tecken på rävskabb

Tecken på rävskabb är KRAFTIG KLÅDA framför allt på öronlappar, armbågar, bröstsidorna och benen. Några fler exempel på symptom är:

• små röda upphöjningar (papler)
  • lite större upphöjningar som vätskar sig
  • krustor och rodnader
  • håravfall framförallt på öronkanterna, armbågar, på utsidan av bakbenen och på sidorna på bröstet

Efter att hunden haft skabben en tid kan man ibland se tjocka grå krustor som är mjäll och vävnadssekret. Detta kan täcka huden framförallt utefter öronkanter, ben och i ansiktet.

Hur kan man vara säker på att det är rävskabb?

Det säkraste är att man ringer sin veterinär och beställer tid för en undersökning. Det finns flera orsaker till klåda bland annat andra utvärtes parasiter som till exempel loppor och allergi. Om hunden har haft klådan/ symptomen mer än 14 dagar så kan man med ett blodprov se om det är rävskabb rävskabb. Man ser om det finns rävskabbs-antikroppar i blodet. Det går ibland också att göra djupa hud-skrap och hitta skabbdjuret. Den metoden brukar dock vara svår att hitta parasiten med.

Behandling av rävskabb

Behandling med schampo

Det finns flera receptbelagda läkemedel som behandlar rävskabb som din veterinär kan skriva ut. Man behandlar i flera behandlingsomgångar då de antiparasitära medlen endast dödar de vuxna individerna. För att bli av med skabbdjuren måste man även få bort de ägg som kläcks. Utvecklingen från ägg till larv och vuxen tar ca 3 veckor.

Alla hundar som varit i närkontakt skall behandlas. Ofta behöver djuren även kortison som är inflammationshämmande och klådstillande i några veckor för att bryta klådan.

Om man väljer att behandla hunden med receptbelagt schampo så behöver man först schamponera för att lösa upp de krustor som ofta bildas då hunden haft rävskabben en tid. Man använder medicinska milda schampon så som Douxo underhåll. Om hunden har fått en sekundär bakteriell infektion kan man använda schampo med klorhexidin från tex Douxo, Aptus, Virbac, Bayer.

Det kan bli värre till en början

Vad man måste vara medveten om är att klådan ofta ökar några dagar efter man gett den första behandlingsomgången. Orsaken är att skabbdjuren dör och kroppen reagerar med en kraftig allergisk reaktion på de kroppsfrämmande djuren. Då skabbdjuren ger en kraftig inflammation i hundens hud kan man understödja och reparera huden genom att ge extra tillskott av essentiella fettsyror.

Fettyror stärker hudens försvar

Omega 6 & 3 i rätt förhållande är antiinflammatoriskt och hjälper till att förstärka hudens barriärer. Dessa fettsyror i rätt kombination hittar du i Viacutan och Megaderm som du kan köpa hos veterinärer eller på ditt apotek. Du bör ge fettsyrorna i minst 1 månad men då vissa hundar kliar sig länge är det inte fel att behandla under en längre tid med essentiella fettsyror.

Rengöring vid rävskabb

Vid rävskabb krävs normal inte samma noggranna rengöring av miljön som man kanske kan tänka sig. Detta då skabbdjuren lever på hunden och de överlever endast kort tid utanför sin värd. Rävskabben dör även vid minusgrader. Liggunderlag kan med fördel läggas i frysen.

Andra orsaker till klådan?

Om hunden trots behandlingar inte blir bra så får man utreda om orsaken till klådan kan bero på något annat så som allergi och andra ektoparasiter.