Kategorier

Nyheter

Erbjudande

Om oss

Varför är min katt Tovig? Kan det vara stress?

Publicerad: 2016-10-17 13:39:22

Kan stress ge hudproblem?

En av mina kollegor, Karen Moriello säger ”Huden ljuger aldrig”. Hudbarriären finns där av en anledning. Huden hos oss och hos djuren finns där bland annat för att skydda oss ifrån att sjukdomar kan tränga sig in i kroppen. Celler i huden, keratinocyter har också en immunskyddande effekt. Huden är krävande och behöver mycket näring. 25% av proteinerna i den näring som katten stoppar i sig går till huden. Då katten är sjuk så påverkas snabbt huden. Indirekt kan vi säga att huden hos katten reflekterar kattens hormonella och emotionella status.

Är din katt sjuk – eller är den bara en katt?

I en studie av Tony Buffington, den störste inom hur stress påverkar katter, fann man att katter visar tecken på sjukdom som ett svar på yttre händelser hos annars friska katter. Katter tycker om rutiner och en miljö som de kan läsa och känner igen. Ändringar i kattens dagliga rutiner eller närmiljö kan stressa katten och till slut leda till att katten uppvisar olika sjukdomar. På senare tid har forskare som Tony Buffington kommit fram till att långvarig och intensiv stress kan ge flera olika problem i vår kropp. Detta fenomen har han kallat för Pandora Syndrome. Det bästa är att om man hittar de saker i djuren miljö som stressar samt om man berikar djurens miljö så kan man bryta den onda cirkeln!

Pälsen som är i oordning

Katter som inte sköter sin päls av olika anledningar får lite oordning på pälsen. Pälsen kan bli skivig, tovig och glanslös. Orsakerna kan vara flera den mycket feta katten som inte når att göra sig ren. Katten som är stressad och har ont av sina ledproblem och därför inte vill sköta sin päls. Ibland kan kattägaren se att deras katt har problem med ledsmärta innan veterinären tar röntgenbilder och upptäcker ledproblemen där. Så ”huden ljuger aldrig”!

Slickar din katt bort päls?

En katt som rengör sig och slickar för mycket på ett och samma ställe kan göra detta på grund av stress, smärta eller klåda.  Ett exempel på hur stress kan leda till sjukdom och till hudproblem är hos katter med till exempel FIC, ”irriterad urinblåsa”. I en studie såg man att de slickade sig och gjorde sig rena i mindre utsträckning än andra katter. Dessa katter fick bland annat i större utsträckning tovig, glanslös päls. Katter med problem i urinvägarna kan även få ett problem med att de slickar sig överdrivet/tvångsmässigt på bakre delen av buken. Detta slickande beror på den irritation och smärta som katten känner i sina urinvägar.

Äldre katter- de blir glömska

Cognitive dysfunkton som kan liknas vid demens kan drabba äldre katter. I en studie där man undersökte katter som var 11 -15 år gamla såg man att 28% av dessa hade kognitiva förändringar som berodde på demens. Dessa katter sökte uppmärksamhet, vissa kunde visa aggression, andra glömde att hålla ordning på sin päls och ibland var deras kattlåda var någonstans.

Behandlingen vid en sjukdom kan stressa

Ibland är det vissa läkemedel gör att katterna inte vill hålla sin päls iordning. Vissa läkemedel kan göra vissa katter illamående och därför vill de inte göra sig rena. Själva medicineringen, att tvinga i sin katt ett piller kan stressa katten och få dem att inte sköta sig. Kattägaren måste då hjälpa till och borsta sin katt och sköta sin päls. En skonsamm borste som katter brukar gilla är zoom groom. Att borsta din katt (bara du gör det till en positiv upplevelse) kan i förlängningen bli en berikning och öka banden mellan din katt och dig! Tänk på att det inte alltid är sjukdomen som förvärras och att pälsen blir värre, utan de kan må dåligt av medicinen eller medicineringen.

Vid medicinering av katter är det jätte viktigt att vi veterinärer försöker välja läkemedel som minskar stressen för katten (och kattägaren som skall ge läkemedlet). Att bevara de känsliga band som finns mellan katt och kattägare är viktigt. Det kan ta tid att bygga upp ett förtroende igen efter en ”dålig” läkemedelsbehandling. Ibland finns läkemedel i andra former än tabletter. Vissa läkemedel finns som pastor som kan strykas på frambenens päls och som katten kan slicka i sig för att blir ren. Ibland finns flytande läkemedel med smak som lockar katten till att äta eller som man kan bland i mjukmat och lura i kissen.  Jag har tagit hem geletinkapslar i kycklingsmak för att maskera smaken hos vissa läkemedel och tillskott. Gelatinkapseln glider lite lättare ner i halsen än en tablett och med lite träning så brukar katten acceptera detta bättre än en tablett.

Den mjälliga katten

Orsaker till att din katt har mer mjäll kan vara flera och en av den är stress.

• stress mjällande – beror på att kattens hår ställer sig upp då de blir rädda och arga. Alla mjäll som ligger på håren kommer då att komma upp till ytan och synas eller trilla av på veterinärens undersökningsbord.
  • Din katt kan ha parasiter som ger ökad mjällbildning
  • Det kan bero på en metabolisk sjukdom vilket är ett vanligt problem. En ökad mjällbildning på en äldre katt kan till exempel vara mycket subtila tecken på en tidig njursvikt eller diabetes mellitus.
  • Det är ovanligare med cancerformer som ger mjällbildning men det kan ske.
  • pemfigus foliacea

Behandling av hudproblem hos stressade katter

Fleromättade fettsyror-  Generellt vid skadad hud så kan man stödja huden och hudbarriären genom att ge tillskott av essentiella fleromättade fettsyror.  Det är just kombinationen av dessa fettsyror som är viktig. I produkten Viacutan finns en rätt kombination av GLA, EPA och DHA samt tillskott av antioxidanter som gurkmeja och rosmarin, vilket i studier har visat sig ge bäst effekt i form av fettsye-preparat vid hudbekymmer. Då man använder fleromättade fettsyror så minskar användandet av kortison och antibiotika som ofta måste användas vid hudbekymmer som klåda och allergier.

Hur bantar jag överviktiga katter?

Övervikt är vanligt hos stressade katter och båda kan leda till hudproblem. En överviktig katt behöver banta för att gå ner i vikt. Det finns många olika foder för att hjälpa katter att gå ner i vikt. Vissa foder innehåller mer fibrer för att ge mättnadskänsla hos en hungrig katt. Ett exempel på sådan mat är Royal Satiety weight management. Bantningsfoder kan även ha ökad mängd av proteiner för att muskelmassa skall behållas och denna skall förbränna fett som energi. Exempel på foder är Hills r/d, Specific FRD, Purina OM. Vid fodrebyte hos ett stressat djur behöver man göra ett försiktigt foderbyte. Till en början kan man ha kvar den gamla maten och bara blanda i lite av den nya och successivt byta till bantningsfoder. ett för snabbt foderbyte kan stressa katten ännu mer.

Övervikt som orskas av stress behöver förutom foderbyte även behandlas genom berikning i kattens miljö samt att se över närmiljön så att stress kan minskas. Läs mer tips på hur du förebygger övervikt. Ett sätt att berika är att använda maten som berikning. Genom att låta katten få "jaga sitt byte" får katten mer tillgodosett sitt naturliga beteende att jaga och leta efter byte.  Det finns massor av olika "mat-pussel" som du själv kan tillverka eller köpa. En bra nivå att börja på är en aktiveringsboll eller den ovala egg-cersize Din katt får sätta bollen i rullning för att få ut maten.

Hur blir du av med mjäll hos din katt?

Vid mjällbildning så skall man alltid undersöka den bakomliggande orsaken först och behandla den. För att stödja huden, stärka hudbarriären och minska mjällbildningen använd preparat på huden som till exempel:

1. medicinska mjällschampon- dessa tränger ner lite djupare och ger lite mer effekt än sprayer och mousse men det kan vara svårt att bada en katt. Schampo skall masseras in och sedan verka i minst 5 minuter sedan skall man noggrant skölja ur schampot ur pälsen. Man kan starta att schamponera katten för att få en lite mer effektivare start i sin behandling och sedan gå över till att spraya eller mouss-behandla katten. Något som kanske är lite mer lättare i praktiken. Douxo Sebo (mjäll) schampo är effektivt och innehåller ämnen som stärker hudbarriären samtidigt som den minskar mjällen. Virbac Keratinolux är ett annat effektivt schampo mot mjäll.
  2. Medicinska mousser- dessa är smidiga att använda på just katter som kanske inte är så samarbetsvilliga att schamponeras och badas. Mousser fungerar som mousser vi har i våra hår. Du skakar flaskan och masserar in moussen noga i hud och päls. Skillnaden från schampo är att du INTE behöver skölja eller blöta katten. Något som brukar uppskattas från kattens sida. Mousser är dock inte lika effektiva som schampon men på svår behandlade katter används dessa istället för schampo med goda resultat. Ibland kan man få förlänga behandlingstiden med någon vecka. Mousser och sprayer är också bra då du kan kombinera dessa med schamponering till exempel behandla med schampo under helgen då du har mer tid över och kanske är 2 stycken som kan hjälpa till och hålla katten. I veckan använder du den smidigare moussen.
  3. Medicinska spot-on preparat- det finns lösningar som hjälper till att läka skadad hur och som minskar mjällbildning mer lokalt. Douxo mjäll spot-on kan du använda där du har extra mycket mjäll och torr hud. Fördela pipetten runt det påverkade området. Mjäll spot-on kan du använda vid öronskabb där öronlappen och huden kring öronbasen är torr och krustig. Lägg några droppar runt den påverkade området. Ibland räcker det med en halv pipett per behandlingsomgång. Allerderm är också en spot-on som hjälper till att läka skadad hud.

Borsta din gamla katt

Du behöver hjälpa din äldre katt att kamma sig. Då katten slickar sig ren så sprider den natuliga skyddande oljor som ingår i hudens skyddsbarriär. Använd en skonsam borste som tex zoom groom, då äldre katter kan ha ont av stela leder, artros. Då väldigt många äldre katter lider av artros i tysthet, läs vår artikel om artros och hur du kan förbättra miljön för den äldre stela katten. Glukosaminer för katter kan lindra ledstelhet för äldre katter. Att borsta sin katt stärker även eran relation och ni får en mysig stund tillsammans på tu man hand. Detta är både berikning för dig och din katt!

Lugnande doftferomoner & Lugnande kosttillskott

Det är viktigt att föröka hitta eventuella stressorer i din katts miljö och minska eller dämpa effekten av dessa. Lugnande feromoner hjälper katter att dels känna sig trygga i sin närmiljö men de klassiska feromonerna i Feliway Orgnial. Vid förändirngar i kattens närmiljö kan lugnande feromoner göra katten tryggare och dämpa stress. Då andra katter i hushållet skapar oro är det fördel att använda de fermoner som katter avger då de är "vänskapliga" med andra katter. Dessa feromoner finns i Feliway FRIENDS.

Lugnande kosttillskott kan också hjälpa att minska stress. Det finns tillskott som innehåller mjölkämnen, zylkene som har liknande effekt som vissa läkemedel men utan den sederande effekten som läkemedel kan ha. L-theanine har visat sig ha en lugnande effekt på vissa katter och hundar, vilket finns i tillskottet Solliquin.

Berika miljön för ALLA katter men särskilt för en stressad katt!

Dela detta innehåll