Kategorier

Publicerad: 2014-10-28 18:15:48
Kategorier: Katt Rss feed

Vad är artros?

Artros är ett tillstånd där ledbrosket bryts ned onaturligt snabbt. Då ledbrosket försvinner så blir skelettet som ligger under blottat och katten känner smärta. Länge har folk levt i föreställningen att djur och katter inte kan känna smärta som människor kanske på grund av att de inte kan kommunicera den som vi. Men nu vet vi bättre, trots detta är artros hos katter både underdiagnostiserat och underbehandlat.

Vanligt problem hos den äldre katten – men upptäcks inte

Artros är mycket vanligt problem hos katter och sjukdomen ökar med kattens ålder. Vid 12 års ålder har cirka 60-70% av katterna drabbats av artros.

Vid 15 års ålder kan det vara så många som 90% av katterna problem med artros.

Varför är det då så många äldre katter som går och har ont i onödan?

Artros hos katt är svårt att upptäcka för att:

• - Många djur har en nedärvd benägenhet att dölja tecken på svaghet och smärta. Katter är mästare på att dölja sina sjukdomstecken.
  • - Katterna är mindre i storlek och kroppsvikt, vilket leder till att många har missuppfattningen att deras leder inte utsätts för samma ”slitage”.
  • - Katter har ofta dubbelsidiga problem. Rörelsestörningen katter har är mer symmetrisk så som stel gång och inte ren hälta som vi ofta förknippar med artros hos människor och hundar.

Hur påverkar smärtan katten?

Vid smärta från artros brukar katter bli mer inaktiva och sover mer, vilket många djurägare tror beror på kattens ålder. Djur upplever smärta precis som vi människor. Vi måste bli mer uppmärksamma på att tyda kattens tecken på obehag. Smärta drabbar katten både fysiskt och mentalt. Vid smärta ökar olika fysiska parametrar i kroppen så som att pulsen går upp, blodtrycket ökar, stresshormoner utsöndras. Om vi inte behandlar smärta så påverkas kroppen negativt på olika sätt. Katterna får depression, sömnsvårigheter (många katter kan se ut som de sover men i själva verket har de ont och är mycket passiva och inaktiva), går ned i vikt, får sämre sårläkning, blir känsligare för infektioner, risken för diabetes ökar för att nämna några följder

Tecken på artros hos din katt

Katterna är bra på att dölja sin smärta, så vad skall vi då leta efter? Katter visar tecken på långvarig smärta från artros genom att de ändrar beteende eller ”livsstil”. Här följer några exempel för förändringar:

• - Katter som har ont drar sig ofta undan, de blir mer inaktiva.
  • - Mindre aptit. Katter med artros vill ofta inte äta lika mycket. Detta kan vara en kombination av ovilja att äta då de har ont men också att de har svårare att ta sig till maten eller att det gör ont att böja sig ned och äta i matskålen.
  • - Dålig pälskvalitet. Katter som har ont och är stela av sin artros tar inte hand om sig själva lika mycket som innan. Deras päls kan bli glanslös och tovig. Deras klor kan växa sig långa då det gör ont att ”kloa”
  • - ”Gnälliga gamlingar” - katternas beteende gentemot husse, matte samt eventuella katter i hushållet kan förändras. De kan sluta leka med lekkompisar, ibland kan de bli mer irriterade, fräsa, jama och morra mer. Vissa katter vill inte bli klappade längre utan kan fräsa  eller på annat vis tala om att de tycker det är obehagligt.
  • - Minskad rörlighet - En del i den inaktiva livsstilen som drabbar många artroskatter, är att de har svårare att ta sig upp på olika saker det kan vara utkiksställen, gömställen, kattlåda. Jag har många exempel på detta ifrån verkligheten.

Behandling av smärta vid artros

Det är viktigt att komma ihåg att smärtan som artros kännetecknas av är en multidimensionell upplevelse för katten:

1. Den fysiska, sensoriska upplevelsen av smärtan

2. Den känslomässiga upplevelsen

Katter upplever smärta mycket individuellt men om de inte får lindring så kan detta leda till följdsjukdomar. Kraftig, långvarig smärta kan i värsta fall leda till döden för katten. Vi måste självklart behandla smärta även hos våra katter.

Hjälp till katter med artros

Det finns inte en ensam lösning på problemet utan vi måste hjälpa artroskatten på olika vis genom olika lösningar med kosttillskott, smärtlindrande läkemedel och förändringar i hemmet. Här följer våra tips på vad du som djurägare kan göra för att hjälpa din katt:

1. 1) Banta den överviktiga katten. Om katten kommer ned i normalvikt minskar man belastningen, smärtan och att kattens leder ytterligare skadas. Det finns många olika bantningsfoder hos veterinären. Hos Hemveterinären har vi flera olika som kan passa alla individer. Royal Canin Satiety weight management, Specific FRD och Hills r/d är alla exempel på mycket bra bantningsfoder till katt.
  2. 2) Kosttillskott som används vid artros är olika tillskott som skyddar ledbrosket eller som minskar inflammationen som bildas i leden vid artros. Det finns olika typer av glukosaminer av olika renhet och av olika storlek. Det är svårt som djurägare att hitta rätt produkter i en djungel av olika kosttillskott. Se till att köpa produkter som är till för katt. Preparat för människor är inte lika effektiva, då katten tar upp glukosaminer på annorlunda vis jämfört med människor. Mest effektivt är det när kondroitinsulfat och glukosaminer kombineras. Testa dig fram! Det finns tillskott med köttsmak som många katter äter som godis till exempel Seraquin tuggtabletter, Glyco-flex III mini och Flexadin plus. Sedan finns också tillskott i pulverform som Cosequin för katt, dasuquin advanced som dessutom innehåller ASU & gröbt te som man kan blanda i maten.
  3. 3) Fettsyror med Omega-3. Dessa har en antinflammatorisk effekt och kan minska inflammationen som sker vid artros och på så vis lindra för katten. Några exempel på fettsyror är Cardiguard, Dr. Baddaky, Lifeline färskpressad laxolja och Viacutan.
  4. 4) Smärtlindrande läkemedel – varken människor eller djur skall behöva ha ont, därför behöver vi ibland ge dem smärtlindrande läkemedel. Att ge medicin till katt är ju inte det lättaste men just vid smärtlindring till katt så har man tagit fram flytande läkemedel med honungssmak som är lätt att ge direkt i munnen eller blandat i maten. Om man ger katten kosttillskott så som glukosaminer eller omega 3 fettsyror så kan ofta minska mängderna av läkemedel. Använd aldrig smärtlindrande läkemedel som är till för människor till din katt, kan vara livsfarligt för dem! Tänk på att innan ni startar behandlingen så skall ni låta veterinären ta ett blodprov för att kontrollera hur lever och njurar fungerar.
  5. 5) Fysioterapi – fysioterapi kan hjälpa katter med artros genom att man med stretching och massage förhindrar stelhet i led och muskel på grund av bland annat kattens inaktivitet.  Massage och avslappning ökar cirkulationen och löser spänningar i musklerna som i sin tur ger smärtlindring. Stretching löser spänningar i muskeln, vilket ökar rörelseomfånget i lederna. Efter råd från veterinär eller legitimerad djursjukgymnast kan man själv träna katten i rörelser för att bygga muskler.
  6. 6) Ledfoder – I studier har man sett att maten och tillskott i maten kan vara viktiga vid behandling av djur med artros. Oftast är det broskskyddande ämnen samt omega 3 fettsyror tillsatta i så kallade artros – dieter. De har en skyddande effekt på ledbrosket samt så kan de minska inflammationen i ledkapseln. Halten av glukosaminer varierar kraftigt mellan olika dieter, så det bästa är att köpa en veterinärdiet för ledproblem eller att fråga din veterinär vad som passar just din katt.  Hos veterinärbutiken finns Specific FJD som innehåller underhållsdosen av glukosaminer, vidare finns Royal Canin Mobility samt Hills j/d som innehåller glukosaminer samt fettsyror för friskare leder.
  7. 7) Miljöförändringar – kattägaren kan hjälpa sin katt mycket genom att anpassa sitt hem för den stela artroskatten. Tag kattens basbehov till katten. Med detta menar jag att du måste göra mat, vatten, kattlåda, gömställen lätt tillgängliga för katten.

Anna-Karins tips på miljöförändringar för artroskatten

1. 1) Gör det lätt att komma åt mat och vatten
    Ställ mat och vatten nära kattens sovplats, då katter som har ont och är stela inte går lika ofta till matskålen om den är placerad för långt bort. Höj upp mat- och vattenskål så att katten inte behöver böja sig lika mycket.
  2. 2) Artros-säkra kattlådan
    Se till att katten lätt kan ta sig till kattlådan. Om du har flera våningar skall du ha en låda på varje våning. Fixa en extra kattlåda. Ibland kan kattluckan vara svår att ta sig igenom för en stel katt. Om du misstänker detta testa att ta bort luckan. Vissa kattlådor har höga kanter. Det kan vara besvärligt att ta sig in och ut i lådan vid artros. Du kan antingen skära en liten öppning i lådans kortsida för att förenkla för katten. Tänk på att djup sand kan vara jobbigt att gå i. Ibland kan man behöva fylla kattlådan med lite mindre sand för att katten inte skall känna att det blir för tungt att gå i.
  3. 3) Hjälp till med pälsvården
    Vid artros kan det vara besvärligt för katten att att komma åt och sköta sin päls. Hjälp gärna till att borsta men här måste man vara lyhörd för om katten känner att borstningen gör ont så kan katten vara i behov av smärtlindrande läkemedel eller kosttillskott. Använd en snäll och skonsam borste. Att borsta ger ökad blodcirkulation och ger dig och katten en fin stund tillsammans om den sker på kattens villkor.
  4. 4) Mjuka och varma underlag
    En mjuk bädd minskar trycket på känsliga leder. Katter burkar också älska uppvärmda bäddar till exempel Flectabed som inte kräver någon el men som bevarar kattens egen värme i bädden. Eller så kan du välja en kattbädd som hänger på elementet som ger värme och ger en liten upphöjd plats för katten att ligga på. Du måste bara se till att katten kan komma upp lätt då den är stel i sina leder. Värmen kan till viss del även vara lindrande för katten. Det går också att skapa en varmare bädd genom att lägga en uppvärmd vetekudde i kattbädden.
  5. 5) Hjälp katten att nå sina älsklingsplatser
    Katter är jägare och gillar att ligga högt och spana ned och ha kontroll över sitt revir. Det gäller också katter som har artros och lite sämre rörlighet. Som djurägare kan man därför behöva ordna hjälpmedel så att katten kan komma upp till sina favoritplatser. Detta är särskilt viktigt att tänka på när det finns små barn i familjen, eller som kommer på besök. Katten måste själv kunna ha möjlighet att välja om den vill bli klappad eller ej. Om katten blir stressad behöver den kunna komma undan på en högre höjd. På bilden ser ni katten Baltazar som är stolt över sin egna trappa som matte & husse har byggt. Nu kommer han äntligen upp i sängen igen.

Dela detta innehåll