Feliway spray

Feliway Spray är doftferomoner i sprayflaska. Genom att efterlikna kattens naturliga ansiktsferomoner skapar Feliway® en känsla av lugn och välbefinnande inom kattens närmiljö.

Feliway spray efterliknar kattens naturliga ansiktsferomoner och på så vis skapar de lugnande doftferomonerna en känsla av lugn och välbefinnande inom kattens närmiljö. Feliway® används för att hjälpa och lugna katten, då katten försöker klara av utmanande situationer, och/eller förebygga eller minska den stress som katten känner i samband med en förändring i dess miljö.

Feliway kan användas efter att veterinären har uteslutit fysiologiska orsaker till kattens problem. Doftavgivaren kan användas vid urinmarkering, flerkatts hushåll, vid vertikala klösningar på möbler, där även Feliway Spray kan sprayas direkt på området där katten klöser & markerar urin. Läs mer om hur dufår katten att sluta klösa på möblerna. Feliway kan även användas vid förändringar i kattens miljö, då skall man helst introducera feliway några veckor innan förändringen. Kombinera gärna spray med doftavgivare för bättre resultat. Sprayen kan användas för att lugna katter vid transport för att vänja/träna katten vid transport. Vid åksjuka hos katt så kan Feliway hjälpa till att minska oro.

Bruksanvisning

Här är steg till steg hur du använder Feliway Spray:

1. Skaka flaskan före användning.

2. Håll flaskan upprätt och spraya på 10 cm avstånd

3. Spraya 2-8 pumpslag (beroende på ytans storlek och situation).

4. Vänta 15 minuter så att alkoholen i lösningen hinner avdunsta, innan du introducerar katten till sprayat område

5. Full effekt kvarstår i 2-5 timmar, efter detta fyller du vid behov på ny spray.

Viktigt vid användning av Feliway Spray:

• Spraya aldrig på katten
  • Varje sprayflaska (60 ml) räcker till ca 400 pumpslag (+/- 50 st)
  • Feliway spray skall förvaras i rumstemperatur (ej solvarm bil)
  • Feliway missfärgar i regel ej möbler eller inventarier men vi rekommenderar att ni först testar på ett prov.
  • Vid ett beteende problem är det viktigt att även söka orsaken till problemet och i första hand förbättra/förändra miljön för katten.
  • Tillsammans med förändringar i kattens närmiljö, kan Feliway hjälpa dig att lösa din katts problem.
  • Många beteende problem kan orsakas av sjukdom. Kontakta din veterinär för att utesluta att din katts beteende orsakas av sjukdom.
  • Feliway kan användas tillsammans med andra kosttillskott, örtmediciner och läkemedel
  • Komplettera gärna vid behov Feliway spray med Feliway doftavgivare för att minska kattens generella stressnivå
  • Vid kraftig stress kan Feliway behöva kompletteras med andra lugnande så som zylkéne lugnande kosttillskott eller receptbelagda läkemedel. Pröva dock att första använda Feliway som är naturligt och diskutera sedan med veterinär om ytterligare lugnade kan behövas. Min erfarenhet är att vid användande av Feliway kan du minska användandet av övriga lugnande substanser

Feliway finns i två olika beredningsformer: som en spray och som en elektrisk doftavgivare som du sätter i kontaktuttaget. Formerna kan användas tillsammans.

Flaska 60 ml

Sprayen är restnoterad åter i mitten av december

Feliway spray