Nyheter

Erbjudande

Om oss

Användning Det finns inga produkter i den här kategorin.

Underkategorier

• Beteende och harmoni

Ibland kan omständigheterna i våra hundars liv förändras och de kan bli stressade av olika anledningar så som åksjuka, nyårssmällare och separationsångest. Lugnande doftferomoner i form av Adaptil halsband och doftavgivare kan hjälpa både inne och utanför hemmet. Det naturligt lugnande kosttillskottet Zylkéne kan gärna kombineras med Adaptil produkterna för att göra din hund mer harmonisk. För de hundar som är svåra att få i kosttillskott så har vi även fodret Calm från Royal Canin som innehåller bla det lugnande ämnet l-tryptophan.

• Hud- och pälsvård

Hudinfektioner är vanliga hos hund. Här hittar du medicinska schampon av märkena Duxo, Aptus, Vetriderm som kan förebygga och lindra vid tex allergi, pyodermi, hot spot, mjällbildning. Vid återkommande hudproblem hos hund är det viktigt att försöka finna orsaken till problemen. En eliminationsdiet med ett hypoallergent foder så som Specific food allergy management, Royal canin hypoallergenic & Hills z/d kan hjälpa dig och din veterinär att ställa diagnosen foderallergi. Du hittar även andra hudfoder som är lämpilga vid både matallergi och atopi hos hund. Essentiella fettsyror så som Viacutan & Dr. Baddakys fiskolja är antiinflammatoriska och stärker hudbarriären och minskar inflammationen hos inflammerad hud.

• Intimhygien
    Hanhundar kan ofta få problem med förhudskatarr. Med förhudsrengöring kan man behandla och förebygga att hunden problem.
  • Leder & rörelseapparaten
    Vid ledproblem är det viktigt att stoppa broskets nedbrytning genom att minska inflammation och tillföra nya beståndsdelar till ledbrosket. Hos hund har man sett att fodertillskott med en sammansättning av glukosaminer och kondroitinsulfat är mest effektiv. Även den grönläppade musslan visar sig effektivt lindra ledsmärta hos hund. Vi har marknadens renaste och bästa glukosaminer; Dasuquin, Seraquin, Cosequin och Glycoflex. Vissa raser och individer har en ärftlig benägenhet till att drabbas av ledsjukdomar då kan man ge sin hund foder innehållande glukosaminer i förebyggande och lindrande syfte. Vi kan erbjuda 3 olika ledfoder; Specific CJD och Royal Canin Mobility och Hills j/d . Även essentiella fettsyror i form av till exempel Viacutan, cardiguard har en antinflammatorisk verkan vilket ger lindring vid artros hos hund. Här hittar du även vetekuddar som kan lindra den stela äldre hunden.
  • Mage & tarm

Vid obalans i mag-tarmkanalen så som diarré och kräkningar kan tillskott med positiva bakteriekulturer lugna en orolig mage. Veterinärbutiken erbjuder kosttillskott med höga halter positiva bakterier så som Canicur pro, pro-kolin. Vi har även tillskott med fibrer; pro-fibre, canicur tablett, som gynnar magar i balans. Vid kroniska tillstånd som till exempel IBD rekommenderar veterinären ofta Entero Chronic som komplement till annan behandling.

• Njurar & urinvägar

Vid njurproblem är det viktigt att låta hålla hunden på en diet som är skonsam för njurarna. Vi har flera olika njurdeter vilket kan vara bra då njursjukdom kan göra hundarna kräsna och då kan variation mellan olika njurdieter trigga ätande. Vi har flera njurdieter av märket Specific CKD, Hills k/d, Royal Canin Renal. För vissa hundar kan även seniorfoder fungera tillsammans med fosfatbindare som Pronefra & Ipakitine som är fosfatbindare vilka minskar fosfor i maten & skonar njurarna. Vid njurproblem är det viktigt att din veterinär kontrollerar behandlingen med hjälp av undersökning och blodprov. Tillskottet crananidin med hög halt av tranbär hjälper till vid behandling och förebygger urinvägsinfektioner hos hund.

• Ögon

Om du söker produkter för friska ögon är Virbac eye cleanser, perfekt för ögonrengöring vid ögoninflammationer. Med Iruplus lösning och servetter kan du behandla och motverka missfärgad päls kring ögonen.

• Öronvård
    Öronrengörning löser upp vax som bildas vid irritation hörselkanalen och vid öroninflammation. Rengöring av örat kan verka klådstillande och lugnande vilket kan förhindra och lindra otiter hos hund. Vid återkommande öronproblem kan regelbunden rengöring med märken som epi-otic, Malacetic Aural, aptus otozyme hindra att en inflammation utbryter. Vi har även öronrengöringar som kan användas vid brusten trumhinna så som Otodine och Tizchlor.
  • Övervikt

Är din hund överviktig eller har lätt för att gå upp i vikt? Här finns hjälpmedel av hög kvalitet. Vi har både foder och nyttigt hundgodis. Våra dieter är utformade för alla typer av hundar. Den hungriga hunden får foder som Royal Canin Satiety support. Specific CRD-1 innehåller högvärdiga proteinet samt fibrer som ger viktnedgång utan att förlora muskelmassa. Hills r/d är även ett foder som många hundar äter med glädje som ger både mättnadskänsla samt viktnedgång. Då hunden sedan har gått ned i vikt så gäller det att bibehålla vikten på olika viktkontrollsfoder. Den kastrerade hunden har även en tendens att gå upp i vikt då kastreringen minskar hundens ämnesomsättning med hela 1/3. Det är viktigt att direkt efter kastreringen ställa över hunden på ett foder för kastrerade hundar. För den medelålders till den äldre hunden med övervikt så kan även sk. artrosfoder vara fördelaktigt då dessa hundar ofta har eller ligger i riskzonen för att utveckla artros. Vi har Specific CJD, Royal Canin Mobility & Hills Joint diet, j/d till era hundar.

• Tandvård och munhygien
    Här hittar du friskvårdsprodukter som främjar en god tand och munhälsa. Med Hexarinse & Stomodine munskölj och intensive gäl kan du förebygga och behandla enklare tandköttinflammationer. Tandborstning var och varannan dag ger din hund bättre munhygien och minskar bildandet av tandsten och plaque. Med välsmakande enzymatiska tandkrämer är det lättare att få hunden acceptera tandborstning.
  • Tassar & klor

Friska tassar & klor kräver omvårdnad i form av tillskott och kloklippning. Att klippa klorna blir säkrare och lättare med en professionell och kraftfull klotång. Setter klotång används av veterinärer på grund av sin höga kvalitet. Spruckna trampdynor och spröda klor kan du behandla med tassvax och biotin tillskottet Aptus Biorion.

• Uppfödning
    Här hittar du produkter som hjälper till vid förlossning & uppfödning. Vi har slemsugar, kateterklämmor, nappflaskor och andra tillbehör för valpen.
  • Lever
    Vid sjukdomar i levern kan veterinärdiet och kosttillskott behandla och förebygga problem och symptom. Vi har veterinärprodukter som Denamarin, Zentonil & Royal Canin Hepatic och Hill´s l/d som kan hjälpa vid leversjukdom hos hund.
  • Immunförsvar

Produkter för att förbättra immunförsvaret hos din hund