Användningsområde

Nyheter

Erbjudande

Om oss

Användningsområde Det finns inga produkter i den här kategorin.

Underkategorier

• Beteende och harmoni
    Här hittar du de produkter veterinären rekommenderar för en harmonisk och lugn katt. Många katter är känsliga för förändringar i hemmiljön vilket bla. kan visa sig som urinmarkeringar och att katten klöser på möbler. Efter att du har uteslutit att det är någon sjukdom som ligger bakom kan man göra katten mer trygg genom att använda lugnande doftferomoner; Feliway. Feliway kan användas som spray och som doftavgivare. Det kan även användas tillsammans med lugnande kosttillskottet Zylkéne. Båda dessa produkter kan hjälpa vid separationsångest, vid introduktion av ny katt i hemmet, då du flyttar, vid åksjuka och mot nyårssmällare.
  • Hud och pälsvård

Här finns produkter av högsta kvalitet om du söker medicinska schampon & balsam för att förebygga och behandla hudinfektioner, allergi, tovor hos din katt. Märken som Douxo lindra, seborré, & klorhexidin. Vi har även Virbacs, allergi, mjäll och klorhexidinschampon. Övriga produkter som du hittar är Aptus biorion med biotin för att behandla spruckna & svaga klor. Vid klåda hos katt kan även essentiella fettsyror som du hittar i Viacutan samt klådstillande & antibakteriella sprayer förebygga och lindra inflammerad och infekterad hud.

• Leder & rörelseapparaten

katter är mycket rörliga djur. Ibland kan katter ha medfödda defekter eller släktingar med problem i lederna så som höftledsdysplas. Med essentiella antiinflammatoriska fettsyror som finns i Viacutan , dr. baddakys fiskolja kan man förebygga problem i rörelseappraten. Artros är vanligt hos äldre katter med hög kvalitativa glukosaminer, krondroitinsulfat och grönläppad mussla kan man lindra smärta & stelhet. Här hittar du märken som Seraquin, Cosequin, Aptus Glycoflex för din katts bibehållna rörlighet.

• Mage & tarm

Här hittar du produkter din katt behöver för en balanserad mage. Positiva bakteriekulturer; i produkter som Diarsanyl, canicur pro, Prokolin + & baktiflora återställer balansen hos katter med tillfälliga kräkningar & diarréer. För kroniska magtarmstörningar så som inflammatoriska mag tarmsjukdomar så kan Enterochronic hjälpa din katt. Här hittar du även foder för känsliga magar så som Specific intestinal, Hills i/d och Royal Canin Intestinal.

• Njurar & urinvägar

Det är vanligt med sjukdomar i kattens urinvägar och njurar. Vid kronisk och akut njursvikt är det viktigt med en bra njurdiet där protein och fostfat är reducerat. Vi har flera Veterinära njurdieter för din katt. Vi har även många olika smaker och konsitenser på njurmaten som din katt kan välja mellan. Vi säljer foder från tillverkare; Specific FKD & FKW och Royal Canin renal, Hills k/d samt Virbac Renal. Vid njursjukdomar kan din veterinär rekommendera fosfatbindare, så som Pronefra, Ipakitine och Renalzin för att minska beslastningen på din katts njurar. Vid problem med ideopatisk cystit (irriterad urinblåsa) så kan glukosaminer lindra och förebygga bekymmren. För att hjälpa din katt kan du ge Cystease, Cosequin , Cystophan, Aptus Uriflax samt  UriCalm för katt.

• Ögon
    Här hittar du produkter som främjar friska ögon. Virbac ögonrengöring kan hjälpa till vid behandlingen av ögoninflammationer som tex katter kan få då de drabbas av kattsnuva.
  • Öronvård

Här finns veterinärprodukter för att förebygga och behandla öroninflammation hos katt. Med öronrengöring kan du även lösa upp den rikliga vaxbildning som katten får vid öronskabb. Vi har ett stort utbud av rengöringar för att behandla flera olika problem som kan uppstå till exempel svampinfketioner orsakade av jästsvamp samt allergiska öronproblem. Några av våra populäraste produkter är Otodine, Clorhexyderm, Malaceticaural och Epi-otic.

• Tandvård och munhygien
    Här finns produkter för att motverka illaluktande andedräkt, inflammation i tandköttet. Om du söker efter välsmakande tandkräm samt antiseptisk tandpasta och munsklöj så hittar du Aptus bucacat och Hexarinse i kategorin.
  • Tassar & klor
    Här hittar du produkter för friska och starka tassar & klor. Vid spröda och trasiga tassar och klor så kan du dels ge tillskott med biotin, samt smörja in torra trampdynor med tassvax. För friska klor krävs även bra klotänger, vilket ni hittar här.
  • Övervikt

Här finner du bantningsfoder & aktivering för att motverka & behandla övervikt hos katt. Vi har förstklassiga veterinärdieter i form av Specific weight reduktion & Royal Canin Satiety support.

• Immunförsvar

Hos oss hittar du flera produkter för att förbättra immunförsvaret hos din katt. F-Enisyl samt Herpless med L-lysin höjer immunförsvaret hos katten och är en del i behandlingen vid kattsnuva. Du kan även använda dessa tillskotten för att förhindra att katten får en kattherpesinfektion som bryter ut. Kattherpes smittas ofta kattungen av som liten och sedan ligger den vilande i kroppen och kan ge sjukdom då katten utsätts för stress som tex en flytt eller en dräktighet. man kan då ge katter tillskotten i förebyggande syfte. ImProimmun är ett kosttillskott som höjer immunförsvaret hos katter vid tex kortisonbehandling, vid systemiska sjukdomar, vid tumörsjukdomar.

• Miljöberikning

Att berika kattens miljö är en viktig del i kattens livskvalitet och hälsa. Veterinärbutiken har beteende & hälsa som specialområde & har därför tagit hem produkter som berikar & främjar kattens naturliga beteenden och minskar stressrelaterade sjukdomar. Här hittar du "mat-pussel", foderautomater, vattenfontäner, leksaker som främjar jaktbeteende, klösbeteende mm.